Sănătatea, că-i mai bună decât toate!



Alimentatia si sportul                                     sportfood

Asa cum ti-am promis, am sa incep sa iti vorbesc mai pe larg despre ce inseamna sanatate din punctul meu de vedere , despre pasiunea mea legata de nutritie, despre greselile pe care le-am facut si am sa iti impartasesc toate secretele pe care le-am dobandit de cand m-am apucat sa citesc si sa experimentez tot ce inseamna „SANATATE”. Asa cum imi place foarte mult sa citesc si sa aflu cat mai multe lucruri noi legate de sport si alimentatie, la fel de mult imi place sa impartasesc cu cei din jurul meu tot ceea ce aflu si gasesc util si ajutator pentru sanatatea noastra.

Se vorbeste din ce in ce mai mult despre aceste subiecte si oamenii deja au devenit satui de celebrele vorbe : ” Fa sport!” sau ” Mananca sanatos!” . In ciuda tuturor informatiilor si medicilor care ne bombardeaza de pretutindeni in legatura cu acest subiect, care ne critica ca nu mancam cum trebuie, hai sa vedem ce inseamna mai exact acest lucru si cum sa incercam sa il privim ca pe ceva util si de ajutor pentru noi  si nu ca pe o obligatie sau o frustrare.

Alimentatia si sportul reprezinta  cei mai de nadejde prieteni ai unui om.  Sunt cei mai buni prieteni ai nostri care ne ajuta sa prevenim si chiar sa tratam boli.
Si cel mai frumos este atunci cand stim sa ni-i facem aliati in mentinerea sanatatii noastre zi de zi. Hypocrate nu gresea cand ne spunea acum multi ani: ” Alimentele sa va fie medicamente! ”

Alimentele reprezinta fara indoiala cheia de aur catre o stare de sananate perfecta. O hrana necorespunzatoare nu este capabila sa sustina functiile corpului, sa asigure longevitate si o stare de bunastare optima.
Din ce in ce mai mult,  problema cu alimentatia este din ce in ce mai controversata si suntem asaltati constant cu mii si mii de informatii din toate partile despre cum sa ne hranim, ce e bine si ce nu sa mancam, ce sa cumparam, in ce farmacii sunt preturi mai bune si multe altele.

Iar multi oameni sunt atat de dezorientati, incat nu mai stiu pe cine sa asculte sau unde sa citeasca despre cum e bine sa manance.

Atat o alimentatie echilibrata, cat si un program regulat de sport, te ajuta sa iti mentii starea de sanatate optima si sa previi nenumarate boli si afectiuni. Corpul incearca in permanenta sa isi pastreze o stare de sanatate optima, oricat de putin ne-ar pasa de el. E important sa intelegem ca celulele noastre fac tot ce le sta in puteri pentru a ne asigura o stare de sanatate buna.  Cu cat ne ingrijim mai bine de noi, cu cat avem o dieta mai echilibrata si incercam sa facem regulat exercitii fizice, cu atat mai sanatosi vom fi, caci ajutam celulele sa ne furnizeze mai multa energie si sa ne asigure toti nutrientii de care avem nevoie.

Exista o mare confuzie astazi intre dieta si nutritie. Dieta inseamna practic ceea ce pui in gura, ceea ce ingerezi, iar nutritia inseamna ceea ce se absoarbe la nivelul intestinului subtire. Noi putem trai mult si bine cu impresia ca ceea ce mancam e sanatos, dar in realitate, in corpul nostru poate sa nu ajunga niciun nutrient care sa ne hraneasca cu adevarat.

Combinarea corecta a alimentelor, precum si calitatea alimentelor reprezinta factori esentiali pentru a ne hrani in adevaratul sens al cuvantului. Acest lucru nu este un moft, asa cum cei mai multi oameni tind sa creada, ci este pur si simplu vital. Ar trebui sa incepem sa fim constienti de sanatatea noastra, sa ne interesam pe cat posibil de tot ce inseamna corpul nostru si cum sa il ingrijim corespunzator, ca sa nu ne intrebam mai tarziu de unde au aparut toate bolile si durerile in corpul nostru.

O alimentatie necorespunzatoare conduce la foarte multe afectiuni de-a lungul timpului, uneori fara sa stim cum au aparut. Din senin cu siguranta nu! Noi suntem cei care generam toate problemele pe care le avem, indiferent ca este vorba de sanatate, de bani, de relatii sau de orice alt aspect din viata noastra. Trebuie sa stim ca o atitudine de nepasare si iresponsabilitate pentru sanatatea noastra va avea consecinte pe masura. Disciplina sau lipsa ei, se vede in rezultatele noastre. Iar disciplina alimentara cred ca este cea mai importanta dintre toate. Caci corpul tau este o masinarie perfecta care munceste zi si noapte pentru a-ti asigura o sanatate perfecta. Si asa cum el se chinuie si face tot ce ii sta in puteri pentru  ate ajuta sa fii sanatos, la fel ar trebui sa il tratezi si tu.

Sportul de asemenea, reprezinta un factor esential in dezvoltarea armonioasa a corpului. Pe langa faptul ca ne ajuta sa scapam de kilogramele in plus si sa ne ” sculptam” corpul asa cum dorim, asupra organismului are efecte mult mai benefice. Absolut orice sport, orice activitate fizica, de la plimbari usoare, jogging, gradinarit, badminton si pana la sporturi solicitante, cum ar fi inotul, aerobicul, skiatul, judo si multe altele ne ajuta sa ne pastram starea de sanatate si longevitate.

Se spune ca este chiar pe primul loc inaintea alimentatiei, primind medalia de aur cand vine vorba sa ne asigure o sanatate de fier.
Exercitiile fizice practicate regulat ( 3-4 ori pe saptamana) ne ajuta sa reducem stresul si sa eliberam endorfine, hormoni ce contribuie la acea stare de bine si fericire pe care ar fi ideal sa o avem tot timpul pentru a ne mentine sanatosi, ne imbunatateste starea de spirit, reduce tensiunea arteriala, ne ajuta sa avem un somn linistit si odihnitor, amelioreaza simpomele menopauzei la femei si au un impact benefic asupra fertilitatii, mentin tineretea pielii si multe alte nenumarate beneficii.

Persoanele sedentare si cu o alimentatie dezechilibrata nu se vor putea bucura din pacate de o sanatate optima la batranete.  Vor sta prin spitale si la medici sa le prescrie medicamente care sa le otraveasca corpul. Este bine de stiut ca cu cat incepem mai devreme sa avem grija de corpul nostru, cu cat ne informam mai mult si suntem dornici sa incercam noi modalitati pentru a ne imbunatati starea de sanatate, cu atat reducem mai mult procentul problemelor care pot aparea de-a lungul anilor.

Personal, am incercat multe din tot ce-am citit in reviste, pe net, in carti sau din ce am auzit la televizor sau la diferite persoane interesate de acest subiect. Am avut o perioada in care am renuntat complet la carne si lactate, am incercat diete care mi s-au parut mie ca ” suna bine”, m-am apucat sa gatesc tot felul de retete ciudate si din toate astea am ajuns la o concluzie.

Echilibrul este cheia care deschide toate usile. Echilibru in toate. Mi-am dat seama ca extremele nu duc la nimic bun, ele nu fac altceva decat sa creeze frustrari interioare si vinovatie. Cu cat ai o viata mai echilibrata, in orice domeniu al ei, cu atat mai sanatos si longeviv vei fi. Sanatatea noastra depinde foarte mult si de starile emotionale pe care le avem. Asadar, nu este suficient doar sa facem sport si sa mancam sanatos, atata timp cat suntem stresati si ne indopam cu tot felul de pastile, tigari, alcool sau multe alte vicii.

Fiindca vorbim de alimentatie  si sport in acest articol, cred ca este important sa  pastram un echilibru intre cele doua si sa incercam sa le incorporam incetul cu incetul in stilul nostru de viata, mai ales daca nu suntem obisnuiti cu ele. Am avut o perioada in care mi-am propus sa fac sport zilnic, sa mananc zilnic la ore fixe si nu am facut decat sa imi pierd increderea in mine, deoarece nu am reusit sa ma tin de acel program, care era unul foarte strict si dificil de urmat.

Mi-am dat seama asadar ca un lucru care functioneaza foarte bine este sa iti propui un lucru si sa incerci apoi sa il urmezi. Iti pui in minte un obiectiv, de exemplu:  „ Azi imi doresc sa mananc la micul dejun salata de fructe”  si incerci sa faci acest lucru. Fiind un obiectiv mic, asa cum este cel mai indicat  sa faci atunci cand incepi ceva nou,  sansele de a reusi sa faci acel lucru sunt mari si astfel vei capata incredere in tine si nu ti se va mai parea atat de greu ceea ce ti-ai propus. Reusind sa mananci salata la micul dejun, iti vei dori poate sa incerci sa mananci si la pranz o masa la fel de sanatoasa.

La fel este si cu sportul. Iti doresti sa devii o persoana mai activa sau sa dai cateva kilograme jos si sa te tonifici. Incepi cu un prim pas,  iti propui un obiectiv mic, cum ar fi: ” Imi doresc sa alerg azi 10 minute in parc„. Si inerci sa pui in practica acest lucru. Reusind sa alergi 10 minute, deja incepi sa iti dai seama ca nu e chiar atat de greu pe cat credeai la inceput. Si a doua zi poate iti doresti sa alergi 15 sau 20 de minute. Acestia sunt pasi siguri pentru a reusi tot ceea ce iti doresti sa obtii. Daca ti-ai propune de exemplu:  „Azi mananc fructe dimineata, o supa la pranz, o salata seara, beau 2 litri de apa + 2 cani de ceai verde si una de papadie si mai fac si 30 de flotari si 30 de abdomene si ma culc inainte de ora 23:00„, fii sigur ca nefiind deloc obisnuit cu un asemenea program, sansele de a reusi tot ce ti-ai propus sunt foarte mici. Si drept urmare, increderea in tine iti va scadea foarte mult si te vei spune:  ” Nu e de mine, sa faca altii”.  Vei abandona rapid.

De aceea, ca orice incepator intr-un domeniu, ia-o usor si nu te avanta cu capul inainte sa le faci pe toate dintr-un foc. Aceasta este una din greselile pe care eu le-am facut de multe ori si m-am invatat minte.

Atat sportul, cat si alimentatia, pe langa faptul ca sunt esentiale pentru a fi sanatosi si in forma, sunt in primul rand factori care tin de educatie si de vointa. Nimeni nu te obliga sa mananci sanatos sau sa faci sport, insa de vreme ce esti o persoana cu respect de sine, care stie ca merita tot ce este mai bun in viata si esti dispus sa lupti pentru acest lucru, vei realiza singur ca pentru a fi productiv si a avea energie iti trebuie un stil de viata sanatos.

Asa cum si eu am inteles ca pentru a fi un exemplu pentru cei din jur si pentru a-ti permite sa  le dai sfaturi si sa-i ajuti este necesar sa fii tu intai de toate un exemplu in domeniul in care iti doresti succes. Degeaba ii vorbesti unui om despre nutritie si sport daca te tradeaza kilogramele de pe solduri sau abdomen. Si mai mult decat atat, acele kilograme iti creeaza frustrari, iti scad increderea si stima de sine si nu te vei putea bucura de succes adevarat in niciun alt domeniu al vietii, indiferent ca e vorba de cuplu, afaceri, relatii de prietenie sau de familie. Orice problema de sanatate te face sa crezi ca esti defect intr-un fel, ca nu esti un om  normal si te face sa bati pasul pe loc cand ti-ai dori sa pasesti pe o alta treapta in evolutia ta.

De aceea, cred cu convingere ca a ne ingriji de sanatatea noastra este un lucru vital, care tine de respectul nostru fata de sine, de recunostinta pe care o avem fata de tot ce suntem si tot ce avem, indiferent ce ar insemna asta pentru fiecare. E momentul sa ne privim corpurile ca pe niste slujitori fideli care fac tot ce le sta in putinta pentru a ne asigura o sanatate optima si o stare de confort interior. 

Sportul si alimentatia sunt doar o parte din ceea ce inseamna sanatate, dar ele reprezinta baza piramidei sanatatii.  Am sa povestesc mai pe larg atat despre alimentatie, cat si despre sport si impactul pozitiv pe care l-au avut asupra sanatatii mele de cand mi-am schimbat stilul de viata.

Cum spune si celebrul indemn popular, ” Iubiti sanatatea ca e mai buna decat toate!”

Un week-end minunat, cos fructe
Diana🙂

Lasă un răspuns

